Med buller och bång

Bok, dubbel-CD, festival och utställning. Ansatsen är enorm när projektet LARM ska försöka kartlägga och uppmärksamma kvinnor i Norden som arbetar/har arbetat konstnärligt med ljud. Festivalen och utställningen är avslutade, kvar är boken och skivorna, men hur fungerar ljudkonst i bokform? Och det där med gospel och sköldpaddor, hur fungerar det egentligen?

Det här finns i boken: texter, intervjuer och essäer om ljud och ljudkonst. Språken är de nordiska, men alltid med en engelsk översättning. Mycket bilder, en del bättre än andra och mitt i allt finns LARMs arkiv över de ljudkonstnärer man hitintills hunnit kartlägga.

Så här känns det: Boken är spretig, pekar åt många olika håll och ibland blir det riktigt rörigt. Det märks att det är entusiaster som sammanställt boken och det kan bli jobbigt att hänga med i svängarna. Dubbel-CDn som följer med ger en mängd exempel på verk av konstnärerna som figurerar i boken och det är lite av ett måste att både använda boken och CD-skivorna för att förstå vad det hela handlar om.

Men så här känns det också: Redaktörernas entusiasm smittar av sig, jag blir inspirerad och glad av att människor lägger ner så mycket själ i ljudkonstens abstrakta värld. Det finns även mycket tänkvärt att hämta i de olika texterna och dess olika approach till ljud.

Ljudkonst är relativt nytt, men också uråldrigt, det beror på lite hur man resonerar. Men till realiteten hör att det offentliga rummet och även vår privata sfär är ljuddesignat till tusen – allt ifrån bildörrar till hur din mikro låter när färdigmaten är redo att inmundigas. Ljudkonst kan visserligen vara svårgripbar, men den kan också vara subversiv; möblera om våra sinnen – en väckarklocka som bryskt väcker lyssnaren och får oss att höra, verkligen spetsa öronen och omvärdera och uppmärksamma ljud runt omkring oss.

Visst är LARM – från munhåla till laptop en bok för den redan intresserade, men projektet är ungt och med den drivkraft de inblandad verkar besitta ser jag ingen hejd på vad som komma skall.

Hur var det då med skölpaddorna?
Hamburg 2002, konstnären Lisa Jeannin om sin föreställning ”Into the World of Monsters”: ”The end was a battle between vegetables that tried to stop live tortoises from playing gospel music on a synthesizer. The soundtrack was made of parts of 20 different versions of the song ‘King of the Road’, a thunderstorm and gospel music played live by the tortoises.” Vem vill inte uppleva mer av sånt?

Titel: Larm – Från munhåla till laptop: ljud i nordisk konst
Författare: Redaktörer: Maria Bjurestam, Maria Hägglund, Mona Peterson och Liv Strand
Förlag: Kabusa Böcker
Språk: Alla de nordiska språken samt Engelska
Utgivningsår:
Antal sidor: 275
ISBN: 97 89189 68 0968/9189680960
Övrigt: Mer om ljudkonst hittar ni på LARMs – långt ifrån tysta – hemsida.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *