Kategori: Huvudtext

Inbunden provkarta på nordiska serier i Allt för konsten 7

En inbunden antologi, där det enda sammanhållande temat är tecknade serier. Hur fin boken än är och hur spännande det än är med en hel rad olika serietecknare samlade mellan två pärmar har jag ändå svårt att förstå vem som är den tänkte köparen till en bok som Allt för konsten 7. För vad är egentligen syftet med den här typen av samlingsböcker? En uppvisningsplats och provkarta för modern seriekonst kanske.

Bästa sättet att se den är kanske som en ny uppdaterad och lyxigare form av serietidningar, medan de klassiska långsamt dör svältdöden i kioskernas tidningsställ. Det är i sådana fall en mer högkvalitativ serietidning, både sett till formen med de hårda pärmarna, och till innehållet, som trots att det är fullständigt osammanhängande, många gånger håller en väldigt hög nivå.

Bland de mer traditionella seriebidragen, med historier berättade med rutor och pratbubblor, utmärker sig bland annat Malin Biller, som mot alls odds lyckas göra en både fin och engagerande berättelse på det annars så söndertjatade temat må dåligt – bli inlagd – kämpa och lyssna på viktig musik – må bättre. Den starkast lysande stjärnan i boken är annars utan tvekan finska Tiitu Takalo, som bidrar med fyra olika bidrag, alla lika bra. Det är vemodigt vackert och vardagligt upprorspunkigt, med mjuka och livfulla gråskalor.

Konsten då? Ja, förutom att serierna i sig för det mesta är riktigt konstfulla – Takalos ”I Finlands största förort”, som går helt i blått och rött, skulle till exempel klara sig utmärkt som en bländsnygg tavla – finns bland annat Terhi Ekboms oritentaldoftande och svartvitskrapade ”Honeymoon Island”, som skimrar i limegrönt, orange och rosa; Henrik Rehrs förvisso konstnärliga, men också intetsägande, streckade ”Storm”; Åsa Grennvalls dystra korsstygnsbroderier, och inte minst Katja Tukiainens sagoaktiga, mangainspirerade och varmröda oljemålningar.

Titel: Allt för konsten 7
Medverkande: Malin Biller, Terhi Ekebom, Angelica Ericsson, Lars Fiske, Anneli Furmark, Åsa Grennvall, Matti Hagelberg, Nickan Jonsson, Kati Kovács, Steffen Kverneland, Mika Lietzén, Tommi Musturi, Henrik Rehr, Patrik Rochling, Elisa Rossholm, Åsa Sandzén, Roy Söbstad, Tiitu Takalo, Katja Tukiainen, Tor Ærlig, Li Österberg
Redaktör: Ingemar Bengtsson
Förlag: Optimal Press
Språk: Svenska
Utgivningsår: 2008
Antal sidor: 272
ISBN: 978-91-85951-04-8

Frånvarande farsor

Mig äger ingen av Åsa Linderborg, Dårens dotter av Mian Lodalen, Blåbärsmaskinen av Nils Claesson, Karlstad Zoologiska av Hanna Hellquist och Skynda att älska av Alex Schulman.

Vad har dessa fem självbiografiska romaner gemensamt? Svaret står i rubriken på min text: frånvarande farsor. Om inte fysiskt frånvarande så är de psykiskt frånvarande, oftast både och. Trots sin frånvaro eller tack vare sin frånvaro har de lämnat så pass djupa spår i sina barn att de här s(p)åren måste skrivas ned. Och läsas av miljoner. Bli igenkänninsböcker, psykologiska hits och applåderas till fullo.

Vad säger det här om könsordningen i familjelivet? Om mammarollen och papparollen? Jag menar såhär: hur skulle det se ut om morsan var den frånvarande men djupt excentriska, den som söp sig bort från barnen på helgerna, som for iväg på egna resor över Atlanten och kom med den ena rövarhistorien efter den andra att roa de stackars liven med?

Som visserligen sällan var där men när hon väl var det, ja då jävlar, blev det fart i stugan! Som inte kunde ge närhet och visa verkligt intresse för sina barn, men som ändå var älskvärd för sin uppfinningsrikedom, sin karisma, sina historier, sin omedelbara charm. Nä, just det. En sådan morsa skulle fördömas tusentals gånger hårdare av sin omgivning än vad den framgångsrika, fylletrattiga farsan gör idag och alltid har gjort.

Som moder är du beskyddare, medlare, den som ska hålla ihop familjen och vaka över den med hökblick. Det skulle bara inte FUNGERA, om morsan drog såsom farsor tycks göra titt som tätt i barnens uppväxt, de sköraste åren av livet. Sveket för stort, handlingen för brutal, skulle det någonsin gå att förlåta? Föderskan, ammerskan, självaste livgivaren, vem är väl hon att göra någonting annat än att ta hand om sina små barn. Va?!

Ge mig gärna exempel på motsatsen, en frånvarande morsa som ändå hyllas för sin originalitet, sin excentriska älskvärdhet och charm, jag skulle ta emot henne med mina öppnaste armar.

Fantastiska bilder i Marcus Ivarssons Deluxe

Marcus Ivarssons DeluxeSerier ska ju vara självbiografiska har jag förstått. Marcus Ivarsson inleder sin tredje bok Deluxe med “Det självbiografiska materialet”, som tar vid ungefär där den förra boken Intro tog slut. Det rör sig kring huvudkaraktärens missbruk, som nu börjar avklinga. I bokens andra avsnitt “Dagboksserie” tar Marcus Ivarsson det hela ett steg längre och lägger helt enkelt in serielådor i sina semesterfoton.

Men sedan är det över med självbiografi och jag är lättad. Intro var en förbannad uppgörelse med sitt förflutna, en djupdykning i beroendets misär, men det räckte så. Jag är glad att Marcus Ivarsson lämnar det där och går vidare i sitt skapande.

Deluxe är efter de två inledande avsnitten en brokig samling serier. Både till innehåll och form. Ganska banal slapstickhumor i stripform blandas med längre allvarliga saker om psykiskt sjukdom och beroende (utan det tydliga självbiografiska inslaget).

Och det är i färg. Halleluja för att Sveriges bästa serietecknare får denna möjlighet! För kanske är Marcus Ivarssons skämt ibland i tamaste laget, kanske är det en smula väl lättköpt ibland, men snyggt är det precis hela tiden. Sådär vältecknat att varje figur skulle passa som tatuering, om ni fattar vad jag menar.

Han behärskar en klassisk serietecknarstil där insiktsuttryck är övertydliga. Han är grym på grafiska, avskalade bilder. Han gör fantastiska inkainspirerade bilder, där varje liten yta är täckt med detaljer. Det är helt enkelt ögongodis att läsa honom.

Men till nästa bok Marcus skulle du gärna få göra en mer sammanhållen berättelse. Då skulle jag bli lyrisk. Och glöm inte tjata på din förläggare om att det här med färgtryck, det är grejer det. Jag ser fram emot det redan.

Titel: Deluxe
Författare: Marcus Ivarsson
Förlag: Optimal Press
Språk: Svenska
Utgivningsår: 2009
Antal sidor: 128
ISBN: 789185951024

Annika Norlin: För mig är texterna alltid utgångspunkten

Hon föredrar Günthers låttexter framför en singersongwriters hyllning till kvinnor med röda tånaglar. Hon inspireras av tidningarnas insändarsidor och tjuvlyssningar. Hon tycker det är jobbigare när musikrecensenter missuppfattar hennes texter, än när de tycker de är dåliga. Nittonde Stolens Anna Nyberg träffade Annika Norlin och snackade missuppfattningar, låttexter och Magnus Uggla.

Annika Norlin– Det känns som att det har gjorts så himla mycket musik där texten alltid hamnar i sista hand. Där folk vill hålla på att spela gitarriff och göra melodier, men så kommer de på att ”just det, vi måste ju ha en text också”. Och så bara: ”Kan inte du Baffe skriva en text”. Och Baffe bara ”Nej jag vill inte”. Och så blir det att den som minst inte vill, får skriva. Men för mig är texterna alltid utgångspunkten.

Annika Norlins musik går under två olika namn. Hello Saferide är hennes engelskspråkiga projekt med två album på nacken och under namnet Säkert! Släppte hon 2007 ett svenskspråkigt album.

Vad är skillnaden mellan att skriva på svenska och skriva på engelska?
– Jag tycker att den är jättestor. Det är många som säger att ”jamen, engelska texter tar ju lika mycket plats för engelsmännen, som svenska texter tar för svenskar”, men jag tror inte att det är så. Jag tror att vi är så ovana att höra texter på svenska att vartenda ord tar så mycket plats. Om man sjunger ”I love you” så tänker inte engelsmännen så mycket på det. Medan om man sjunger ”Jag älskar dig”, så tar det ju jättejättemycket plats. Jag brukar tänka att det engelska språket är ungefär som en elgitarr i rockmusik, man hör att den är där om man lyssnar noga, men det tar inte så mycket plats, medan svenska är typ som en fagott som hela tiden ligger och bara ”EEEH!”, för man är inte lika van vid den.

Den låt som Annika Norlin fått mest skit för är ”Allt som är ditt”. I den beskrivs hur en kvinna utsätts för en utomhusvåldtäkt och hur jagets hämndkänslor svämmar över. Skulle den funka i engelsk översättning, eller skulle ämnet falla platt?
– Jag vet att den skulle funka om jag skulle skriva om den väldigt mycket, men den skulle inte funka som den är. Jag tror för att om man skulle sjunga de orden som tar mest plats i den låten – det är på slutet när jag skriker ”De jävlarna ska skjutas” – om man skulle sjunga ”Shoot those fuckers” skulle det inte vara lika laddat på engelska. Det känns som att man har hört Black Flag stå och skrika det i alla år. Så på något sätt skulle man behöva hitta något sätt att ta ord som inte var använda så ofta. Medan de svenska orden inte är använda så mycket, man är i alla fall inte van att höra de på radion.

Annika Norlin berättar att hon ibland tog illa vid sig av reaktionerna på ”Allt som är ditt”. Som när nazister tolkade det som en fosterländsk kampvisa, eller när feminister anklagade henne för att reducera kvinnan till hennes könsorgan. Hon beskriver det som det absolut jobbigaste: När människor missuppfattar henne.
– Om någon säger någonting hundra gånger, som man inte menade, så blir det jobbigt. Det kan också bara vara lite småirriterande. Att jag har skrivit en låt som det är väldigt tydligt vad den handlar om, för mig, och så blir den något helt annat. Låten ”Anna” till exempel, som handlar om ett sprucket förhållande, men det var många som trodde att den handlade om abort eller missfall. Plus att det var väldigt många som försökte vinkla det till att jag satt såhär ”Jag behöver ett barn! Ge mig ett barn! Jag är en 30-årig kvinna, ge mig ett barn!”. Men sedan började jag tycka att det var ganska gött, för det har inte skrivits så mycket om något om de där ämnena, så det var bara härligt om folk tolkade in det.

Låttexter beskriver hon som ”sitt nördigaste intresse”. När så många människor började ha åsikter om Annika Norlins texter, startade hon bloggen Waiting Around to Die, där hon istället får ha åsikter om andras texter.

Du skriver på din blogg att ”Sorg och nostalgi får en att verka smart och seriös, kul får en att verka obrydd och lite korkad.” Är du sorglig eller korkad?
– Jag försöker att alltid hitta den gyllene mellanvägen. Men det jag lärde mig av första Hello-skivan – där de flesta texterna är ganska sorgsna, men där jag hade mycket färgglada kläder och handklapp, ljus röst och log på mycket bilder – var att och då lade folk inte märke till sången. Det andra vägde liksom över. Det blev ganska jobbigt att stå och sjunga om låtar som betyder något för en själv och är ganska sorgliga, och så står folk och bara ”åh vad gulligt och sött och glatt det är liksom”. Så efter det så har jag gjort ett medvetet val att snarare försöker trycka på det sorgsna, för då blir folk glada när det kommer in humor istället.

Om du var tvungen att välja, skulle du vara bara kul eller bara ledsen?

– Eh, jag kan inte skriva något som är helt och hållet superseriöst. Jag kommer alltid tillbaka till humorn. Jag vill alltid blanda, men jag skulle förtvina om jag bara fick skriva sorgsna låtar. Tror jag.

Det viktigaste är att låtarna har substans; att de betyder något för den som framför dem.
– Jag stör mig absolut aldrig mest på schlagertexter eller Günter eller vad som helst. Jag kan tycka att det är kul med texter som bara ska vara roliga. Min absoluta hatgrej är singersongwriters som inte vill säga någonting. Då försvinner allting. Om man bara sitter med sin röst och en gitarr, då är hela grejen för mig, att det ska vara någonting, borta.

Vad karaktäriserar en bra låttext?
– Jag har tänkt mycket på det. Jag måste känna att han eller hon som skriver vet vad den pratar om. Jag tycker om när det finns en tanke. Det som jag tycker allra sämst om är när någon försöker göra något som ska låta finare än det är. Eller när det är en massa man ska tolka in. Jag tror att det är därför jag har sökt mig till låttexter istället för till poesi, för jag tycker väldigt illa om när man ska sitta med något väldigt länge och tolka ut saker. Jag kan tycka att det är ganska tråkigt när det känns som att någon bara plockar lite meningar här och där och inte riktigt bryr sig om resultatet.

När Annika Norlin skriver, både på svenska och engelska, är det ofta från ett jag-perspektiv. Kanske hänger det ihop med hennes avsmak för opersonliga låtar och ord som inte betyder någonting.
– Det var någon som skrev det i en tidning, eller om det var en kompis som har sagt det… Det var någon som började prata om Magnus Uggla, som ju var så jävla bra i början av sin karriär och sedan blev… inte lika bra. Och att det har att göra med att han helt plötsligt ändra perspektivet till du och jag, till att börja prata om folk i tredje person. Och det tror jag är så himla sant, för då går det från att vara en person som berättar om att ”det här har jag varit med om” till att bli någon som står över allt och håller på och berättar ”du där och du där”. Jag tycker verkligen det stämmer. Det finns jättefå låtar som jag tycker är bra som inte har du och jag-perspektiv. Så jag brukar alltid ta jag-perspektiv.

Om Annika Norlin:

  • Född 1977 i Östersund.
  • Släppte 2005 debutalbomet Introducing…Hello Saferide, under namnet Hello Saferide. 2008 kom uppföljaren More Modern Short Stories From Hello Saferide.
  • 2007 släppte hon sitt första, och hittills enda, svenskspråkiga album Säkert! Samma år tilldelades hon två grammisar: Årets kvinnliga artist och årets textförfattare.
  • 2008 fick hon återigen en grammis som årets textförfattare. Hon fick också Novellpriset, som instiftats av Magasinet Novell och ges till ”artister som främjar det goda berättandet i sina låttexter”. Samma år fick hon också Ulla Billquist-stipendiet som delas ut av Folkets hus och parker och ges till en ”begåvad ungdom inom områdena teater, sång och musik”.
  • Innan hon blev popstjärna jobbade Annika Norlin bland annat på P3 och Aftonbladet.
  • Hon driver bloggen Waiting Around to Die som handlar om låttexter. Besök den här.

Besök Säkert!s hemsida här.

Bokslut 2008

Ödet haver fört oss hit. Till nyårsafton 2008. Framför oss har vi hejdlösa mängder med bubbligt billigt vin, sprit och rysk kossackmusik, och – när bjällrorna har bullrat och det nya året inträtt – en hel uppsjö av nya spännande och från tryckpressarna färskt osande boksidor att ta itu med. Det väntar också en hel del festliga upptåg och överraskningar här på Nittonde Stolen framöver, men innan dess är det dags att summera året som gått.

I höst fick vi äntligen, efter mycket möda och stort besvär, upp vår nya och sjukt snyggfestliga sida! Mer actionfigurer och litterär överblick åt folket! Förutom detta fantastiska uppbyte och tre stora temasatsningar om våld, serier och Tove Jansson, har vi såklart recenserat en himla massa böcker också. Russinen i denna bokkaka har vi plockat ut åt er här:

Arvid Jurjaks favoriter
Din vän datamaskinen – Pär Thörn
Nördig, fånig, fantastisk. Pär Thörn redogjorde för vad som händer om man trycker på respektive knapp på en underlig dator. Kan det bli tråkigare? Svar: ja.

Atlas litterära tillägg
Snyggaste tidskriften i år. Första numret vacklade en aning, men skönare läsning i tidskriftsformatet fanns inte på någon hylla. Har tyvärr bara kommit i två nummer hittills.

Jesper Ims Johanssons favoriter
Det stulna barnet – Keith Donohue
Medryckande realismsaga, om vättar, bortbytingar och mänsklig identitet. En saga som för en gångs skull tillåts vara saga.

Invasion! – Jonas Hassen Khemiri
Inte speciellt otippat, men Khemiri håller stilen. Blandade noveller, teatermanus och kåserier visar upp en fin bredd och ett språkanvändande som få andra närmar sig.

Hörluren – Leonora Carrington
Surrealistisk roman som flippar hårt och innehåller sköna saker som tuffa gamla tanter, hemliga böcker och nunnor som har sexorgier.

Johan Wickléns favoriter
White Sea Black Sea – Jens Olof Lasthein.
Ännu en fotobok i yppersta toppklass utgiven av Bokförlaget Max Ström. Jens Olof Lasthein, en av Sveriges främste dokumentärfotografer, har rest runt i det forna Sovjetunionen och samlat på sig smått fantastiska bilder i panoramaformat.

Vems islam – de kontrastrika muslimerna – Mohammad Fazlhashemi
Sedan tidigt 2000-tal har debatten om islam varit en synnerligt het potatis. Hösten 2008 har SVT:s Halal-TV rört upp känslor och de flesta tv-debatter på ämnet spårade ur i mer eller mindre intetsägande känsloargument. Skönt då att luta sig tillbaka på den kunnige idéhistorikern Mohammad Fazlhashemi och hans bok Vems Islam – en nyanserad och kunnig genomgång av både progressiva och reaktionära strömningar inom Islam.

Lisa Gidlöfs favoriter
Kärnfamiljen – Elisabeth Hjorth
Hjorth problematiserar begreppet kärnfamilj, ställer individen mot kollektivet och belyser hur allt hänger ihop- kriget i mellanöstern tränger sig in i det svenska medelklasslivet. Orkar vi ta emot?

Hey Dolly – Amanda Svensson.
Inte för att den kommer med något nytt eller omvälvande viktigt. Men för att den på ett sådant frustrerat och opedagogiskt vis släpper lös ångesten hos en tonårstjej utan att någonsin ursäkta sig.

Cathrine Beijers favoriter
Einsteins fru – Liv Strömquist.
Ett träffsäkert seriealbum där kvinnorna som levt i skuggan av sina mer framgångsrika män äntligen får ta plats i strålkastarljuset. Riktigt bra och kul, men skrattet hamnar lätt i halsen.

Drottningen vänder blad – Alan Bennett.
Drottningen av England får känna av läsningens kraft i denna kärleksförklaring till läsning och litteratur.

Anna Nybergs favoriter
Intro – Marcus Ivarsson
En nattsvart berättelse om drogberoendets helvete. Deppigt, fantastiskt snyggt och otroligt bra.

Drottning Pokou – Véronique Tadjo
En mor offrar sitt spädbarn för att rädda sitt folk. Véronique Tadjo berättar myten om Drottning Pokou i fem olika versioner där hon vrider och vänder på moderskap och makt.

Paris-Dakar – Jens Liljestrand
Författaren tar i sju noveller upp dagens trånga mansroll. Men han har lika mycket känsla för könsrollskritik, som karaktärsteckning, som intrigmakeri, som öga för situationer. Paris-Dakar är njutning från första till sista sidan.

Cover på Mårran

Kolbein Karlsson

Om Kolbeinn: Till våren frälser Kolbeinn Karlsson världen med sitt debutalbum. Gissningsvis kommer det innehålla en hel del små streck, starka tuschfärger, murrig skog, håriga tjocka varelser och skönt homoewoksex. Innan dess kan ni spana in Seriesveriges mest välskäggade tecknare bland annat i Galago, Cigarett.net och Hjälp!

Mästerverk: Läs Kolbeinns makalöst braiga och mustiga serie Att sova och drömma om mat.

Mer Kolbeinn på Stolen: Illustrationen Färgglad jul!

Om bilden: Denna bild är en del av Nittonde Stolens temavecka Sent i november, om Tove Jansson.