Kategori: Artiklar & essäer

Serieformen vinner respekt

Serier gör unga läsarna dumma och lata. Man blir psykotiskt våldsam av videovåld. Risken att man plockar upp ett hagelgevär och börjar meja ner pensionärer, dagisbarn, gulliga små kaniner och postpersonal är överhängande stor om man spelar shoot-em-up-spel. För varje ny populärkuluturell företeelse så höjs det alltid ett hav av vältvättade och rynkiga fingrar för att varna föräldrar och andra berörda om de fruktansvärda följderna.

Nu för tiden är det, förhoppningsvis, inte längre så många som tror att serier fördummar sina läsare eller att de gör dem mindre benägna att läsa annan traditionell litteratur. Trots detta så har de tecknade serierna fortfarande många fördomar att slåss mot och det är en bra bit kvar innan de uppnåt samma status som exempelvis romanen har idag. Inte förrän i år, 2006, kom den första svenska doktorsavhandlingen – Berättande bilder – som enbart inriktat sig på tecknade serier. Bakom avhandlingen står Helena Magnusson. På seminariet Serieskaparna – vår tids unga diktarröster?, från årets upplaga av Bok- och biblioteksmässan i Göteborg, berättade hon om sin forskning. Serietecknarna Nina Hemmingson, Martin Kellerman och Lena Ackebo deltog också i seminariet.

– Serier är en del av litteraturen i stort, förklarade Helena Magnusson och gjorde en jämförelse med bilderböcker, som däremot inte faller utanför litteraturens ramar. Att serierformen börjar tas på större allvar och få mer och mer erkännande märks inte bara på den nyutkomna doktorsavhandlingen. Bland annat så har det på senare år skett en ökning av serieutgivning i bokform, vilket också har inneburit större möjligheter för seriernas format och uttryck. I bokform får serierna mer utrymme, kan vara mycket längre och mer lika en sammanhållen roman. Magnusson skulle gärna se att romaner och serieromaner kunde mötas på en jämbördig nivå och att de gavs samma erkännande – något som man förhoppningsvis börjar närmar sig.

Enligt Magnussons har man under de senaste 30–40 åren kunnat se en utveckling med fler tecknade serier riktade till en vuxen publik. Samtidigt så är det fortfarande ungdomar som är den stora målgruppen. De för serier så viktiga visuella elementen återfinns idag också i en stor del av det övriga medieutbud som dagens ungdom konsumerar, med tv, internet, illustrerade tidningar och så vidare. En annan bidragande orsak till att serier i stor grad är en ungdomslitteratur, förklarade Magnusson, är att många serieskapare idag börjar som unga och därmed också får en yngre publik.

I jämförelse med annan litteratur så är serieformen på många sätt unik, menade Magnusson. Bland annat så har den i sitt strippformat i dagstidningar med mera en enorm möjlighet till aktualitet, som många andra former saknar, vilket inte inte minst kan göra den till ett vasst satirvapen.
– Serier är idag en etablerad uttrycksform, vid sidan av drama och andra kostformer. Den har en oerhörd bredd och variation av lågt och högt och allvar och komik.

Hos de serietecknarna som medverkade på seminariet var det de komiska serierna som stod i fokus. Lena Ackebo, som har varit verksam som serietecknare sedan 1984, berättade om sin senaste skapelse Familjen Brynebrinks. Albumet Brynebrinks är en frontalattack mot det som Ackebo kallar för trallkulturen, med reklam, kvällspress, dokusåpor och så vidare. Familjen Brynebrinks är de ultimata konsumenterna och mottagarna av denna trallkultur. De följer alla dokusåpor, både på tv och i kvällstidningarna, de köper alla de senaste produkterna, lär sig slogans utantill och ser reklamavbrotten på tv som informationspauser.

Nina Hemmingsson har sedan en tid tillbaka, vid sidan av Jan Stenmark, förgyllt Aftonbladets kultursidor med sina mörka, men även komiska enrutingar, som hon kallar dem. Nu i höst är hon aktuell med boken Jag är din flickvän nu.

Efter en utbildning på konstnärsakademien, där teckning dock inte ingick, började hon få sina enrutingar publicerade i tidningen Galago. Hemmingson berättade att en stor drivkraft bakom hennes serieskapande är den frustration och inspiration hon får i glappet mellan den hon är och den som hon förväntas vara, i glappet mellan att vilja att passa in och att vara ärlig mot sig själv.
– Det som är bra med serier är att man kan rätta till saker i efterhand, förklarade Hemmingson. Som när man kommer på något för sent, till exempel ett bra svar på en replik.

Martin Kellerman debuterade med sin Rocky i Metro 1998 och är nu en väl etablerad serietecknare med ett tiotal album bakom sig, en egen serietidning och en pågående USA-lansering. Planer på en animerad film finns också, men tyvärr så är de än så länge inte speciellt långt framskridna.

Rocky har av många setts som något av en generationsserie, en samtidsskildrare. Men Kellerman förnekar att det skulle vara något medvetet drag, att satsa på att vara aktuell. I stället sa han att det handlade om att man måste vara produktiv hela tiden. Att det gäller att hela tiden snappa upp ting som kommer framför nosen. Det är i vardagen och språket där, i samtal mellan vänner, roliga e-mail med mera, som Kellerman hittar sina idéer.

Semniarienamn: Serieskaparna – vår tids unga diktarröster?
Konfrencier: Sture Hegerfors
Medverkande: Helena Magnusson, Lena Ackebo, Nina Hemmingson och Martin Kellerman
Plats: Bok- och biblioteksmässan i Göteborg
Tidpunkt: Söndagen den 24/9 2006
Läs mer: Rocky och Nina Hemmingsons enrutingar

Mysig bokfest i Hornstull

I helgen var det för andra gången i år dags för Street Ord & Text vid Hornstulls Strand i Stockholm. Ett 70-tal mindre och smalare förlag och föreningar hade dukat upp för härlig bokfest. Dessa samsades under samma tak vilket bidrog till en mycket intim stämning. Flera av representanter från de olika förlagen berättade mer än gärna om sina böcker, och detta med en stor entusiasm, medan andra mer verkade längta hem till sina trygga bokhyllor då de inte var särskilt pigga på att starta diskussion.

Street är en marknad där kreativa formgivare och designers säljer sina produkter. Här ordnas även musikframträdanden och olika klubbar. Street jämför sig själva med Camden Lock market i London och uppmärksammas i första hand för deras julmarknad som har blivit omåttligt populär. Då trängs hela Stockholm för att få köpa originella julklappar till familj och vänner. Ord & Text-mässan i helgen var till för att sätta ljus på det mindre förlagen, genom att, som de själva uttrycker det, ”bjuda på en helg fylld av underjord och överjord”.

Något man kunde göra under denna mässa var att fynda. Det flesta böckerna gick att köpa till ett mycket rabatterat pris.
På mässan fanns det också en scen, där bland annat författare som Astrid Trotzig, Bodil Malmsten och Bob Hansson läste ur sina böcker eller framförde poesi. Men även journalister gjorde sig hörda. Rebecka Bohlin, chefredaktör på tidningen Arbetaren, diskuterade bland annat frågan om mansmedia kan bli feministisk och berättade om hur just Arbetaren blev en könsbalanserad tidning.

Feminism, och även queer, var vanliga teman även bland montrarna på mässan. Det fanns flera förlag som endast inriktade sig på detta ämne, däribland Normal förlag och Alida bok. Och självklart var Hornstulls egna feministiska bokhandel Hallongrottan på plats.

Men trots denna härliga blandning av ord och text var det inte särskilt många besökare i lokalen vilket kändes tråkigt. Förhoppningsvis blir det en ny mässa, och då kanske fler letar sig dit. För detta är inget man bör missa!

Evenemang: Ord & Text-mässa på Street
Plats: Hornstulls Strand i Stockholm
Datum: 18-19 november 2006
Länk: Street

Dikt 360 vrålar poesins lovsång

poesi är
pulsen, rytmen, drivet
& handbromsen

poesi är
den rakaste, snabbaste rälsen fram & in
eller den längsta & bökigaste jävla omvägen

poesi är
avhållsamhet & isolation
kåthet & desperation

poesi är
en jakt
efter kontakt

poesi är
att byta ställning
fast det redan är så skönt

Bill Larsson
Bill Larsson

Det är vad poesi är, enligt Bill Larsson, en av de två initiativtagarna och redaktionsmedlemmarna bakom poesiprojektet Dikt 360. Projektets hemsida har legat uppe en tid, men det var den sextonde november som det drog igång på riktigt. Sen dess har en ny dikt publicerats på sidan varje dag. Diktens författare har presenterats och Dikt 360s redaktion, Bill Larsson och Micael Olsson, har gett dikterna betyg och ingående omdömen. Ibland är de överens om huruvida dikten är bra eller ej, men lika ofta tycker de helt olika.

Dikt 360 fyller ett tomrum, menar Bill. Med besökarnas hjälp vill de försöka blåsa liv i den falnade poesiläsarglöden.
Bill Larsson- Vi vill erbjuda ett alternativ – vi vill ge varje dikt som publiceras på sidan den uppmärksamhet den förtjänar.
Hittills har de fått positiv respons, men de efterlyser fler läsarkommentarer på de dagliga dikterna. Vare sig man håller med Bill och Micael eller inte i deras omdömen så är man välkommen att själv tycka till om dikterna.

Inskickade dikter
De dikterna som nu har publicerats har bjudit på stor variation vad det gäller stil, format, språk, längd och innehåll. Det står fritt för vem som helst att skicka in dikter till Dikt 360, i nuläget har de ett 100-tal dikter på lager. Långt ifrån alla är dock aktuella för publicering på sajten. Vilka som får komma med på sidan turas Bill och Micael om att välja. De båda diktkritikerna har förståelse för att det kan vara ett stort steg att skicka in en dikt för att få den läst och bedömd, men de uppmanar folk att ta mod till sig och göra det.
– Att skicka in sin dikt är ju lite som att tigga stryk, menar Bill. Det är tufft gjort! Samtidigt som man inte ska ta våra omdömen och betyg för allvarligt heller. Våga göra det!

Dagens dikt, 2006För Bill är det viktigaste att dikterna har något som träffar honom och sätter honom i svängning. Det handlar i första hand om vilka känslor en dikt lyckas väcka, medan formen är mindre viktig.
– “Dina ögon är bottenlösa, glittrande brunnar. När jag tittar i dem faller jag som en sten, men din kärlek blir min flytväst.” ger Bill som exempel på metaforer han gärna slipper läsa.
Han påpekar att välanvända klyschor går bort och betonar vikten av att hitta sin egen poetiska röst, att kunna beskriva saker på nya sätt med oväntade bilder eller formuleringar.

Ny poesivåg
Bill resonerar kring det faktum att det skrivs mycket poesi nu för tiden, inte minst på olika skrivarcommunitys på internet. Kanske har vi en ny poesivåg på gång. Viljan att uttrycka sig och publicera det man skriver offentligt har definitivt ökat på senare år. Han drar paralleller till media och dokusåpor, behovet av att synas och höras. Vad som är poesi eller inte kan dock diskuteras, tycker Bill och menar att mycket av det som läggs ut på poesicommunities eller bloggar snarare har drag av dagbok än lyrik.
– Men att viljan och möjligheten till att publicera sig och blixtsnabbt få feedback och kritik på det man skrivit finns är ju såklart strålande poesitivt!

Oförändrat läsintresse
Samtidigt som intresset för att skriva poesi ökar så verkar läsintresset oförändrat. Det är bland annat detta som Dikt 360 skulle vilja ändra på. Att läsa, reflektera och kommentera det som andra skriver är enligt Bill lika utvecklande som att skriva, om inte mer.
– Man måste ibland stanna upp och fundera på vad man tycker är bra, respektive mindre bra – och varför man tycker si eller så. Det är då man går framåt.

Bill har många idéer om hur man ska bära sig åt för att öka allmänhetens intresse för poesi. Det handlar mycket om att testa och inviga nya former och vägar. Till exempel föreslår han att man kan göra elektroniska multimediabaserade diktsamlingar eller bifoga cd-skivor med diktinläsningar eller ljudbakgrunder till diktböcker. Men framförallt handlar det om att leverera poesin snyggt förpackad och på ett lättillängligt sätt. Man måste ta ner poesin på en mänsklig nivå, hävdar Bill.

– Slutligen, varför borde jag ställa mig och läsa upp en dikt istället för att sjunga kareokee nästa gång jag är på en fest?
– För att det är det grymmaste som finns att dela med sig sin brutalt bästa dikt till sin omgivning och samtidigt känna responsen, stämningen som ens ord alstrar. Karaoke kan ju vilket fyllo som helst stå och bröla, men att dra en dikt som tar en med till ett ställe man inte trodde fanns, som får en att se eller uppleva något nytt – det är nåt annat det. Ingen kommer minnas karaokesnubbe nummer fyra dagen efter, men ALLA kommer minnas poetkillen som drog den där dikten.

Gymnasiedagbok blev serieroman

Serier som offentliga dagböcker. Vi har sett det förr, i albumform, i tidningsform och som enstaka strippar i lokaltidningen. Det är tre, fyra rutor med inledning, mitt och poäng. Det är punschigt och så jävla tråkigt.

Sarah WestermarkSarah Westermark gjorde tvärtom. Någon gång efter att hon passerat trettioårstecket hittade hon sina gamla dagböcker från gymnasiet. Inspirerad av sina egna anteckningar från de turbulenta ungdomsåren och den då rådande förvirringen började hon teckna strippar.

– Jag tyckte att dagböckerna från gymnasiet var en bra grej att bygga en historia kring och jag kände för att skapa något. Jag hade precis börjat göra hemsidor och det var ett bra sätt att få folk att läsa mina serier. Skriva en bok kändes för svårt och jag kunde egentligen inte teckna, men tänkte att “jag testar”.

En autodidakt som enligt egen utsago ”gör så gott hon kan” alltså. Hittills har det gått bra, utan vare sig utbildning eller större erfarenhet av serieteckning. Intresset för Sarahs strippar på hemsidan ökade och i somras kom resultatet: Saffo – En flatas dagbok. Men att stämpla den som ett seriealbum vore att svära i kyrkan – det är inte en samling av en serie stripar som sammanställts, men inte heller kommer du att finna den under den skönlitterära hyllan bland andra romaner hos din lokala bokhandlare. Saffo är helt enkelt en serieroman och inget annat.

Saffo är ju självbiografisk, men hur mycket?

– Den bygger ju på mina erfarenheter. Mycket av mina tankar och känslor går igen i själva Saffo-karaktären, men mycket annat, som handling och händelser är påhittat. Så började det och mitt i historien började jag plötsligt hitta på. Andra delen bygger mycket på hur jag och min fru träffades.

Mycket av de problem som kan uppstå när man skriver självbiografiskt är hur folk kommer uppfatta det. Vad är autentiska händelser och vad är fiktion? Hur mycket kan man hänga ut människor som ofrivilligt är med i berättelsen? Sarah medger att vissa karaktärer i Saffo bygger på riktiga personer och att de inte alltid framstår i den bästa av dager. Än så länge har ingen hört av sig och varit arg i alla fall. Men den person som Sarah hänger ut mest är ändå sig själv, och det under en så speciell period som tonåren då hon tog klivet ut ur garderoben.

Har du känt att du avslöjade för mycket av dig själv genom Saffo?

– Nej, det är så länge sedan. Mycket ser annorlunda ut nu än när jag skrev dagböckerna. Då hade jag aldrig kunnat tänka mig att jag skulle göra en serie om det. Nu har jag lämnat det bakom mig. Jag är en annan person nu, så jag känner inte att jag lämnar ut mig själv. Klart att Saffo-karaktären bygger på mig, men nu är mitt liv på ett annat sätt. Jag tror att den där berättelsen är viktig och att det finns många som lever på ett liknande vis. Även om samhället är mer öppet är känslorna desamma.

Augustnominerade om sanning och fiktion

Var går gränsen mellan sanning och fiktion? Hur mycket får man tänja på gränserna? Varför har sanningsleken blivit ett så populärt grepp inom dagens svenska litteratur? Några av dessa frågor försökte man besvara när de nu Augustnominerade Jonas Hassen Khemiri och Sara Stridsberg deltog i seminariet Den allvarsamma sanningsleken, tillsammans med förläggaren Stephen Farran-Lee, på Bok- och biblioteksmässan i Göteborg i år.

Jonas Hassen Khemiri och Sara Stridsberg

Samtalet rörde sig kring den lek och det experimenterande med sanning och påhittad verklighet som på senaste tiden har  blivit så aktuell inom litteraturen, bland annat i debatten kring Alexander Ahndorils Regissören, om Ingemar Bergman. I Khemiris nya roman Montecore – En unik tiger har bokens huvudperson samma namn som författaren själv och i Stridsbergs senaste bok Drömfakulteten finns SCUM-manifestets författare Valerie Solanas med som en fiktiv karaktär.

Khemiri berättade att han i Montecore försökte synliggöra språket, framförallt genom karaktären Kadir, som använder sig av ett utpräglat artificiellt språk fyllt med franska låneord och underligt använda pompösa svenska uttryck. Även Stridsberg har medvetet konstruerat språket. Genom den form som hon använder sig av i boken, nästan som ett dramamanuskript, gör hon det omöjligt för läsaren att tro på det han eller hon läser. Trots att Stridsberg bara har gett ut en roman tidigare så förklarade hon att hon var trött på prosan: ”Jag upplever den dramatiska formen som mer ren och blottad, barnslig, naken i sitt anspråk.” Sen Drömfakulteten gavs ut har Stridsberg nu också tagit steget fullt ut och, i alla fall för stunden, lämnat prosan för dramatiken. Hennes drama Valerie Jean Solanas ska bli president i Amerika hade den 23:e september, samma dag som detta seminarie hölls, premiär på Dramaten i Stockholm.

Romankaraktärerna och verkligheten

”Personen delar mitt namn, men är inte nödvändigtvis jag”, sa Khemiri och vägrade att ge några fler ledtrådar om hur nära verkligheten hans namne i boken låg. Även i Stridsbergs Drömfakulteten är det oklart vem bokens berättarperson egentligen är. Ska man se den som en fiktiv karaktär eller som en direkt spegling av författaren själv? ”Berättaren är kanske inte jag, eller så är den det” svarade Stridsberg lika kryptiskt som Khemiri. I Drömfakulteten pågår det en metafiktiv diskussion mellan författarkaraktären och Valerie Solanas, där Solanas säger att hon inte vill att den här boken ska skrivas. På så sätt synliggörs glipan mellan verkligheten och fiktionen ytterligare. Genom att bokens karaktär pratar om boken som hon medverkar i inuti samma bok blir läsaren påtagligt medveten om att det är en bok, alltså en tolkning och inte en exakt avbild av verkligheten, som han eller hon läser.

Bland läsar- och kritikerkåren finns uppenbarligen en stor vilja att koppla samman den fiktiva romanen med verkligheten. Trots att Khemiri skrev in sig själv som en fiktiv person i slutet av debutboken Ett öga rött så utgick ändå många från att han själv var i identisk med bokens huvudperson Halim. Khemiri antogs inte bara använda det språk som hans karaktär använde sig av, många trodde också att han även delade Halims antisemitiska och sexistiska åsikter. Det är till stor del en fascination för denna benägenhet hos människor att vilja se det man läser som sanning som har inspirerat Khemiri och Stridsberg i deras skrivande. De använder sig inte bara av verkliga namn för att ge berättelserna sanningsanspråk, de lägger också in en mängd problematiserande faktorer som synliggör fiktionen och ifrågasätter sanningen. Stridsberg gör detta bland annat genom den konstruerade dramatiska formen och de metafiktiva resonemangen. Hos Khemiri tas problematiken upp genom den diskussion om vad som egentligen är sanning som genomsyrar hela boken, där Jonas och Kadir planerar att skriva den sanna berättelsen om Jonas far, men snart upptäcker att deras sanningar om vem fadern var inte stämmer överens.

Genom hela litteraturhistorien

Spänningen mellan fiktion och verklighet har alltid funnits inom litteraturen, på antiken vävdes den gudsmytologi som togs för sanning samman med historiska händelser i verk som Homeros Iliaden och de grekiska dramerna. Världens kanske första roman, Cervantes Don Quijote, är i högsta grad metafiktiv då det i boken beskrivs hur bokmaterialet samlas ihop och sammanställs, det berättas dessutom hur hela bokmanuset vid ett tillfälle tappas bort. Men idag ser vi en tydlig trend inom den svenska litteraturen som i första hand går ut på att författarna lägger in välkända existerande personer, sig själva eller andra, som fiktiva karaktärer i sina böcker. Ibland, som när Paolo Roberto plötsligt dyker upp och tar en aktiv del av handlingen i Stieg Larssons deckare Flickan som lekte med elden, verkar greppet mest fungera som en uppseendeväckande dramatisk effekt. Men på ett eller annat plan handlar det också, som Khemiri och Stridsberg har talat om, alltid om att synliggöra fiktionen för läsaren och få denne att börja fundera över vad som verkligen är sant och vad som är påhittat – vad kan man egentligen lita på?

Sanningen

Denna fråga och diskussionen kring den förs direkt och indirekt i både Drömfakulteten och Montecore – En unik tiger. När sanningsanspråken i romanerna problematiseras vidgas också frågan, från att bara röra skönlitteratur, till att också bli en fråga om sanningsanspråken i det övriga samhället. Inte minst så blir detta en diskussion om media i allmänhet och nyhetsrapportering i synnerhet. Vem kan egentligen göra anspråk på sanningen? Hur lätt kan sanningen manipuleras? Hur kan man avgöra vad som egentligen är sant? Sanningen är kanske egentligen att vi gärna låter oss manipuleras när vi läser. När vi läser något i tidningarna så vill vi tro att det är sant, det känns tryggare så. Det är inte romanerna och deras sanningslekar som manipulerar oss, det är de som får oss att tänka efter, att se vad sanningen är – något väldigt förljuget.

Semniarienamn: Den allvarsamma sanningsleken
Konfrencier: Stephen Farran-Lee
Medverkande: Sara Stridsberg och Jonas Hassen Khemiri
Plats: Bok- och biblioteksmässan i Göteborg
Tidpunkt: Lördagen den 23/9 2006