Snacka om att vara styvmoderligt behandlad. Regina Lund är knappast den som väcker många positiva associationer efter oräkneliga löpsedlar, floppande skivor och inte minst efter att ha fått ihop det med Thåström. OMG, allas vår rocklegend har hamnat i klorna på den otäcka kärlekens språkporrstjärnan! Men till skillnad från big brother-what’s her name har Lund knappast förtjänat att bli styvdotter med hela svenska folket.
Excuse me, is this Sweden?
How do you do?
How do you die for your country?
Idag släpper Regina Lund sin diktsamling Förlåt! Jag menar aj., på skiva, inläsningar på cd helt enkelt. Och ja, vad är väl en bal på slottet, vad är väl dikter som blir upplästa, kan man undra. För styvdottern Lund betyder det allt. Hon har nio spår på sig innan klockan blir tolv och hon förvaltar de väl.
I just want to commit the perfect Swedish suicide
Like Kurt Cobain but in Swedish
More depth
Äta ihjäl mig på knäckebröd
Det är bra
Eller hänga mig i en midsommarstång
Det är bättre
Hennes sagolandskap är ett Sverige där glasskorna är en aning för trånga, ger upphov till en smula skoskav. Här finns a-kassan, men inte gemenskapen och knyttet har blivit tröstad tillräckligt. Det handlar om den ensamma människan som inte kan känna sig hemma i sitt eget land, som inte kan lita på någon annan än sig själv och som blir utnyttjad i en värld där a-kassan inte räddar någon.
Skörast utnyttjas och tackar för det
Tack så mycket
Tack så hemskt mycket
Men jag ska inte slita på ord som mörk och dyster, för i Lunds poesi finns också hopp. Titeln är sammanfattande. Förlåt är det vi hasplar ur oss om vi skulle råka stöta till någon; en främling på gatan. Oavsett hur ont det gör så är det förlåt, när det kanske egentligen borde vara aj. Lund ber inte om ursäkt för att hon råkar rubba någon; hon säger aj om det gör ont och därför passar hon inte riktigt inte in i Jantesverige. Men det skiter hon i och hon knullar prinsen innan midnatt, fast det inte passar sig. Fast det tisslas och tasslas bakom hennes rygg.
Mellan andetagen skymtar en distans fram, en ironi och ett snett leende. Och det lyfter poesin, inte ur det där mörka, men lyfter den till det bättre. Men framförallt är det rösten som är den största behållningen. Lunds sätt att läsa sina dikter blåser liv i något som annars hade gått att avfärda som svart på vitt, som alltför tråkigt.
Titel: Förlåt! Nej, jag menar aj.
Författare: Regina Lund
Förlag: Lionheart international
Språk: Svenska
Utgivningsår: 2006
Längd: Nio spår, totalt 58 minuter