Kategori: Noterat & kommenterat

Frånvarande farsor

Mig äger ingen av Åsa Linderborg, Dårens dotter av Mian Lodalen, Blåbärsmaskinen av Nils Claesson, Karlstad Zoologiska av Hanna Hellquist och Skynda att älska av Alex Schulman.

Vad har dessa fem självbiografiska romaner gemensamt? Svaret står i rubriken på min text: frånvarande farsor. Om inte fysiskt frånvarande så är de psykiskt frånvarande, oftast både och. Trots sin frånvaro eller tack vare sin frånvaro har de lämnat så pass djupa spår i sina barn att de här s(p)åren måste skrivas ned. Och läsas av miljoner. Bli igenkänninsböcker, psykologiska hits och applåderas till fullo.

Vad säger det här om könsordningen i familjelivet? Om mammarollen och papparollen? Jag menar såhär: hur skulle det se ut om morsan var den frånvarande men djupt excentriska, den som söp sig bort från barnen på helgerna, som for iväg på egna resor över Atlanten och kom med den ena rövarhistorien efter den andra att roa de stackars liven med?

Som visserligen sällan var där men när hon väl var det, ja då jävlar, blev det fart i stugan! Som inte kunde ge närhet och visa verkligt intresse för sina barn, men som ändå var älskvärd för sin uppfinningsrikedom, sin karisma, sina historier, sin omedelbara charm. Nä, just det. En sådan morsa skulle fördömas tusentals gånger hårdare av sin omgivning än vad den framgångsrika, fylletrattiga farsan gör idag och alltid har gjort.

Som moder är du beskyddare, medlare, den som ska hålla ihop familjen och vaka över den med hökblick. Det skulle bara inte FUNGERA, om morsan drog såsom farsor tycks göra titt som tätt i barnens uppväxt, de sköraste åren av livet. Sveket för stort, handlingen för brutal, skulle det någonsin gå att förlåta? Föderskan, ammerskan, självaste livgivaren, vem är väl hon att göra någonting annat än att ta hand om sina små barn. Va?!

Ge mig gärna exempel på motsatsen, en frånvarande morsa som ändå hyllas för sin originalitet, sin excentriska älskvärdhet och charm, jag skulle ta emot henne med mina öppnaste armar.

Vad vill Filter egentligen?

Mycket har redan skrivits. Det har stötts och blötts och förväntningarna har varit enorma, ja faktiskt. Reportagetidskriften Filter, som bland annat Mattias Göransson (Offside) och Ika Johannesson (den numera nedlagda tidskriften Sex) står bakom, ska komma ut varannan månad och locka läsaren med långa och genomarbetade texter om i princip vad som helst.

Formatet är A5 och första numret pryds av en fet och gul badanka mot svart bakgrund. Inte alls särskilt stiligt, men det är ett omslag som syns, det är det.

Så till själva idén med tidningen.

Filter ska, enligt grundarna, blicka framåt. Det första läsaren möts av är en kalender som sträcker sig två månader framåt, tills nästa nummer kommer ut. Här är tanken att varje text i tidningen ska kopplas ihop med ett datum, till exempel kopplas reportaget om en av de åtalade i Pirate Bay-härvan ihop med första april, det datum skiv- och filmindustrin ska ha lämnat in sina skadeståndsanspråk på huvudmännen bakom Pirate Bay. Kalendern är en god tanke men den måste göras tydligare både rent logiskt och layoutmässigt.

Hur har man lagt upp det?

Tidningen består, minus kalendern, av tre tydliga delar. Första delen består av kortare intervjuer, mittenpartiet av de längre texterna och i slutet finns en avdelning som i kortare texter spanar på tio stående ämnen, bland annat böcker, musik och media.

Läsningen:

Första delen förstår jag inte. Jag förväntar mig direkt de långa och genomarbetade texterna som det skrivits så mycket om. Istället möts jag av små berättelser och intervjuer som skulle ha platsat i vilket annat glansigt magasin som helst – jag betalade inte 69 kronor för det här. Stryk, stryk, stryk.

Reportagedelen är bra, texterna rediga, men utan den där stilistiska spetsen som borde fås ge utrymme i en tidning som vill återupprätta det journalistiska berättandet. Bäst är Mattias Göranssons porträtt av Acne-grundaren och kreativ-virtuosen Jesper Kouthoofd, men även Erik Almqvists reportage om krögaren Håkan Thörnströms jakt på en Guide Michelin-stjärna är av den klass jag förväntade mig av Filter.

Form:

Nja. Bättre kan det bli. Speciellt första delen av tidningen, den del där man tryckt in lejonparten av reklamen, gör mig lätt illamående. I reportagedelen är Pirate Bay- och Thörnströms kök-reportaget bra formgivna. Texten sitter stabilt på sidorna och läsningen flyter på bra. I de övriga reportagen har man av någon anledning lämnat väldigt mycket luft ute i marginalerna vilket ger en effekt av att texten flyter in mot mitten – inte alls behagligt.

Målgrupp:

Till skillnad från Offside ska Filters målgrupp vara mer diversifierad, med andra ord, den ska rikta sig till både kvinnor och män. Men det räcker att ta en snabb titt på reklamen i Filter för att se att målgruppen reklamen företrädesvis riktar sig till är män. Annonser för trav, öl, bilar, arbetskläder och elektronik avslöjar en hel del och skiljer sig inte nämnvärt från vad det annonseras om i fotbollsmagasinet Offside.

Framtid:

Stryk första delen, bli tydligare med vad man egentligen vill och låt fler ”litterära” pennor få chans att skriva – tre tips jag tror skulle hjälpa Filter.

Några röster om Filter:

Sydsvenskans kulturchef Daniel Sandström tycker tidningen är grabbig och Kjell Häglund (Residence, Weird Science) tycker textgraden är för liten och skriver i GP att: ”det här är en tafflig, tråkig tidning, dödligt renons på sensationer och finess.” SvD:s medieexpert, Martin Jönsson, analyserar Filters chans att överleva och här pratar Gunnar Bolin om Filter i P1s kulturnyheterna.

Tidningen Filters hemsida: Här.

Nittonde Stolen ställer sig bakom Birros manifest

Nittonde Stolen tar ställning mot kulturell likriktning. I ett manifest för en brokig och färgstark, och framför allt levande kultur skriver författaren Marcus Birro om det smörgåsbord som all litteratur, teater, musik, konst och film borde utgöra, ett smörgåsbord där plats bereds åt alla. Från Kafka till King.

Nittonde Stolen väljer att publicera manifestet i sin helhet. Vi ställer oss därmed helhjärtat bakom det som däri står skrivet med nävarna knutna så knogarna vitnar.

Manifest

Marcus Birros Blogg - ManifestSverige är på väg att slira rätt ner i det kulturella diket. I tider när Sveriges näst största kultursidor på allvar diskuterar dokusåpor på mittuppslag, när landets största kulturella flaggskepp (åtminstone i sina egna ögon) likställer författares rättmätiga projektansökningar med “tiggarbrev” och målar i föraktfull, överlägsen, raljerande och obehaglig ton ut fattiga poeter som en ny form av samhällsfara, anser vi att måttet är mer än rågat. Den senaste artikeln i DN, skriven i en anda som bara har sitt motstycke hos en välsponsrad och blöt julfest hos Timbro, är ett insuinant och på sina ställen rent lögnaktigt påhopp på en yrkeskår som trots alla hinder känt sig nödga att ägna sig åt något så ekonomiskt omöjligt som att skriva en litteratur som främjar den andliga tillväxten i det här landet. Det andliga klimatet i Sverige är under all kritik. Vi är på väg att roa oss till döds. Det är minsta motståndets lag som gäller. Allt som är välling konsumerar vi med ett debilt flin, vid minsta motstånd ger vi upp. Med den nya regeringen vid rodret oroas vi över att det endast kommer bli den bärande kulturen som kommer att ha existensberättigande. Och vad är bärande litteratur? I detta nya samhällsklimat kommer allt som återstår bli böcker skrivna av Björn Hellberg och Camilla Läckberg. Vi kommer få en ny form av selektionsjury (det är också populärt just nu) som sållar ut all icke bärande kultur, all barnteater, alla böcker som inte handlar om mord, småbarn eller balla caffe´latte-sörplande södermalmsmorsor, all konst, all poesi, alla långa kärleksromaner, alla samhällskritik, all fri teater, alla mindre rockklubbar, alla ungdomsarrangemang. Men all god kultur kommer alltid underifrån. Den så kallat bärande kulturen, underhållningslitteraturen, kommer inte ens ha baksidan på en bussbiljett att skriva hem på när historiens bok ska skrivas.

Vad god kultur är kan diskuteras i evighet. För oss är god kultur allting som berör. Från Marcel Proust och smal lyrik, till Stephen King. Vi vill ha ett kulturellt smörgåsbord. Vi vill inte ha ett bord med bara en enda rätt att välja på. Det är mångfalden som gör kulturen levande och intressant. Och i en sådan mångfald måste den smala, så kallat tärande, kulturen också få finnas. Stephen King kommer mycket väl överens med Kafka i bokhyllan…

Nu hotas all den kultur som skänker människor andlig tillväxt. Den är hotad i grunden. Vi ser allvarligt på den nya kulturella utvecklingen. I våra ögon liknar det mest en rask avveckling, ett kalhygge.

När SVT för en tid sedan ville “föryngra” sina kanaler fick de ta emot den största mängden protestbrev någonsin av just ungdomar som inte ville bli behandlade som sämre vetande männsikor, som inte vill ha fler dokusåpor till priset av att dokumentärer och nyheter försvinner. Det tycker vi är bra. Det ger hopp.

Det är makten, inte folket som vill fördumma det kulturella och mediala utbudet.

Vi vill inte ha ett samhälle där bara melodifestival, schlager och kriminalromaner får tillåtas finnas. Vi vill ha ett sprudlande, oväntat, upprörande, tålmodigt och berörande kulturliv som måste få kosta. Vi vill ge mer pengar åt all den så kallat alternativa kulturen, ( som ju egentligen inte alls är alternativ, utan den i verkligheten rådande) den som lever och frodas utanför DN skrapan, utanför tullarna. Den räddar liv. Låt den få göra det. Håll era flottiga, marknadsliberala fingrar borta från poesin, litteraturen, barnteatern, biblioteken, rockklubbarna, ungdomarna. Om ni anser att kultur endast är privatteatrar, schlager och deckare är ni välkomna på en rundvandring i ett fantatsiskt land som ligger strax intill. Vi sträcker ut en hand. Ni är alla välkomna in.

Läs mer på Marcus Birros blogg.